پوشيده چه گوييم، همينيم كه هستيم ...
 



پنجشنبه، ۷ تیر






(از فضای طنز و شوخی نوشته قبلی بیایید بیرون. این پست کاملا جدی است.)

این روزها که ایام ولادت پیامبر بوده و کنفرانس وحدت اسلامی در تهران دارد برگزار می شود و کلا از روزی که آقای خامنه ای نام «اتحاد اسلامی» را برای امسال انتخاب کرده، این موضوع در گوشه کنار ذهنم بوده و هست که واقعا اتحاد مسلمانان که چیز خوبی است. جنگ و دعوای شیعه و سنی هم همه جورش زشت و نفرت انگیز است، تاریخی اش و سیاسی اش و فرهنگی و اعتقادی اش. منطقا هیچ آدم عاقلی هم در میان مسلمانان نباید دنبال فتنه انگیزی و آتش افروزی بین سنی و شیعه باشد. پس چرا اینهمه ما مشکل داریم در بین پیروان این مذهب، که در جاهای دیگر و مذاهب دیگر شاید اینقدر شدید یا عمیق یا کشدار نباشد؟ حالا مقایسه اسلام و ادیان دیگر و مذاهبشان به کنار؛ مشکل شیعیان و سنی ها چیست که حل نمی شود؟ همان فتوای مفتی دوم وهابی ها که بود، یا ماجرای امروز آتش زدن یک مسجد و نمازگزارانش در یمن، چرا اینقدر حاد است نزاع فرقه های درونی مسلمانان؟

من در حدی نیستم که خیلی بفهمم ریشه ماجراها چیست و چه کار باید کرد. اما به عنوان یک مسلمان دغدغه این اتحاد را واقعا دارم، و  البته این را هم می دانم که با حلوا حلوا کردن رهبر و مسئولان ایران و تایید و تحسین چهار تا دانشمند یا غیر دانشمند چفیه به سر (که ظاهرا قیاقه های متکثرشان نمادی از تکثر مسلمانان است، گرچه معلوم نیست واقعا اینطور باشد) مساله دعوای شیعه و سنی حل نمی شود. اگر واقعا جدی هستیم در ماجرای اتحاد مسلمانان، باید مخالف های واقعی شیعه و سنی را ببینیم و بشناسیم. باید حرف های اصلی گروه های مختلف سنی ها مطرح شود، و همچنین حرفهای انبوه شیعیان افراطی و غالی و ضد سنی و ... مطرح و نقد شود تا بحث اتحاد جدی شود وگرنه همه اش حرف است و حرف باد هواست.

این یک نکته. نکته دیگر هم این است که واقعا ما شیعیان باید خیلی مسئولانه تر با این قضیه برخورد کنیم. اگر واقعا بنای کنار گذاشتن اختلافات شیعه و سنی را داریم، من به عنوان یک شیعه اعتراف می کنم که حداقل نصف مشکلات و منازعات پیروان این دو مذهب تقصیر شیعیان است! هم علمای شیعه و هم عوام شیعه، هم افراطی های شیعه که بی شرمانه اتهامات و الفاظی قبیحی برای مقدسات اهل سنت و خود ایشان به کار می برند، هم منطقی های شیعه که هیچ وقت جدی و محکم حلوی ترک تازی های شیعیان افراطی علیه سنی ها را نگرفته اند. تعارف که نداریم، هنوز سه دهه نگذشته از وقتی که منبری های ما پیروان مذهب اهل سنت را (با عرض معذرت) «سگ سنی» می نامیدند. هنوز هست در کتاب های شیعیان، انبوه احادیث پرت و پلا و سراسر جعل و هجو که اهل سنت را بیرون از دین و شایسته چه و چه می داند. هنوز که هنوز است مداحان و بانیان و حتی بعضی از روحانیان مجالس مذهبی شیعیان، مراسم عمرکشان برگزار می کنند و به مقدسات اهل سنت توهین های وقیحانه می کنند. هنوز که هنوز است در مجالس شیعیان مورد حمایت نهادهای رسمی ما اشعاری از این دست خوانده می شود که: نماز بی ولای او [امام علی] / عبادتی است بی وضو / به منکر علی بگو / نماز خود قضا کند. هنوز اکثر روحانیون شیعه لعنت فرستادن بر خلفای سه گانه را بر صواب و موجب ثواب می دانند. و هنوز ... با اینهمه، دیگر کدام اتحاد اسلامی؟

واقعا اگر من و شما و رهبر معظم و بقیه در بحث اتحاد اسلامی جدی هستیم، به نظر من مقدمه واجبش یک جور بازنگری و شاید «انتقاد از خود» است در درون شیعیان. ما خیلی مقصریم در دور شدن اهل تشیع و تسنن. لازمه این انتقاد از خود که گفتم هم دست کشیدن از اعتقادات و حتی انصراف از پایبندی به حقانیت شیعه نیست. لازمه اش نوعی رواداری است. گیرم تو باورمندی که او بر حق نیست؛ انسان که هست. «اما اخ لک فی الدین او نظیر لک فی الخلق» یا در دین با تو برادر است یا (لااقل) در خلقت با تو برابر. ما از علی هم شیعه تر، بلکه از پیامبر هم مسلمان تر و از خدا سختگیرتریم؟ مگر قرآن نگفته «تعالوا الی کلمه سواء بیننا و بینهم ان اعبدوا الله واجتنبوا الطاغوت»؟ پس مشکل از خدا و پیغمبر و امام و قرآن نیست. مشکل از مزخرفاتی است که ما در ذهن پرورده ایم، یا سالها در ذهن ما فرو کرده اند. اتحاد اسلامی، اگر شوخی اش نگیریم، جرأت می خواهد. آیا ما حاضریم جرأت نقد خود و گذشته و در یک کلام «نقد تشیع» را داشته باشیم و به خرجش دهیم؟ هم جرأت و هم صداقت با خویشتن می خواهد به قدر کوه. آیا کسی پایه این کار هست؟ آیا جرأتش هست؟

پ.ن. یک نکته که می خواستم حتما بنویسم و یادم رفت هم این بود که یک نمونه آشکار از جفاهای ما شیعیان به اهل سنت همین ماجرای ملموس و مصداقی است، که هنوز که هنوز است اهل سنت در تهران (این ام القرای اسلامی) از حق داشتن یک مسجد محروم اند. اصلا همه منازعات دیگر اهل سنت با جمهوری اسلامی به کنار؛ همین یک ظلم آشکار را بگیرید، بقیه هم پیشکش. آیا رهبری معظم و مراجع قم و حوزه های علمیه و آخوندهای منبری تهران و قم و مشهد و اصفهان حاضرند به ملزومات ایده اتحاد اسلامی پایبند باشند؟ گفتم؛ بر فرض در همه بحثها حق با شیعیان؛ در این یک مورد آیا نظام جمهوری اسلامی حاضر است کوتاه بیاید و در شهری که یهودی و مسیحی و زرتشتی عبادتگاه های خود را دارند، به مسلمانان اهل سنت هم اجازه داشتن مسجد بدهد؟
TrackBack URL for this entry:
http://30morgh.org/cgi-bin/mt52/mt-tb.cgi/950
نظرات شما:
1 # علي :
ماجراي عضويت دكتر جلالي زاده در هيئت رييسه موقت مجلس ششم و دستورات ارسالي از قم را هم به ياد بياوريد. واقعا چه مي شد اگر يك سني به هيئت ريسه مجلس راه مي يافت؟
2 # /// :
شما اصلا می دونید که سنی ها قتل شیعیان رو جایز می دونند؟!!!!
3 # /// :
شما اصلا می دونید که سنی ها قتل شیعیان رو جایز می دونند؟!!!!
باهات کاملاً موافقم. راستی تو فهرست لینکهات یه "زمهریر" داری. اون من بودم که وبلاگم با یک دستور حذف شد! نمیدونم چرا! یکی دیگه زدم که اون هم فیلتر شد. الان با این یکی هستم. خوشحال میشم اگه لینک رو درست کنی.
در جواب3: يه فرقه اي هست توي اسلام..كه ربطي به سني ها نداره كه خون شيعه رو مباح مي دونن. حرفا همه منطقي و درخور فكر بودن..ولي..مسئله اينجاست كه فقط به اسم بسنده ميشه..الان كلي ستاد تشكيل شده در مورد اين اسم..همون جور كه پارسال تشكيل شد..ولي هيچ كاري نخواهند كرد همون جور كه پارسال انجام ندادن..متاسفانه در لفظ مي مونن....
6 # m :
این دیگه چه حرف مفتیه؛ مگه مسجد شیعه و سنی داره؟ مسجد مسجده، برای همه مسلونا. چه ربطی به کلیسا و کنسیه داره؟؟
7 # m :
این دیگه چه حرف مفتیه؛ مگه مسجد شیعه و سنی داره؟ مسجد مسجده، برای همه مسلونا. چه ربطی به کلیسا و کنسیه داره؟؟
8 # m :
این دیگه چه حرف مفتیه؛ مگه مسجد شیعه و سنی داره؟ مسجد مسجده، برای همه مسلونا. چه ربطی به کلیسا و کنسیه داره؟؟
برادر من موضع خيلي ريشه اي تر ين حرفاست ... مساله بر مي گرده به حقوق مسلمانان و غير مسلمانان در جامعه مسلمان ... اتفاقا محسن كديور تو اخرين شماره ائين در اين مورد مطلب داره .. ايا ما واقعا طبق سنت و قران كه فصل الخطاب ماست در مورد عير مسلمانان كه هيچ در مورد سني ها عمل كرديم ؟ تو شيراز چقدر سني رو كشتن ؟ خيلي خوب بود ..بعد از مدت ها مطلب خوبي خوندم ...
الپر جان یکیش رو یادت رفت این بلایی که سر دراویش قم اومد آیا سزاوار بود؟ مگه اینها کافر شده بودند؟ تخریب یک مکان مقدس به همین سادگی!؟ بعدش هم صحبت از وحدت و اتحاد ....ـ
11 # soha :
اتحاد جای خودش . ولی اونها با ما چی کار می کنند ما چقدر کوتاه می اییم .ببین تو طول تاریخ چند صد هزار شیعه به دست همین سنی کشته شده باشند و می شوند.ضمن اینکه بغض ما نسبت به قاتل های مادرمون زهرا سلام الله علیها فراموش شدنی نیست و به لعن .هم توی احادیث سفارش شده ایم
12 # محمدی :
ببین جالبهhttp://www.alef.ir/content/view/7378/
13 # آرش :
در قرآن درباره جوراب بلقيس آيه آمده اما به مسئله جانشيني پيامبر يك اشاره هم نشده است. دين سازماندهي شده organized religion هم دشمن شماره يك بشريت و بزرگترين عامل خونريزي و قتل در تاريخ بشريت بوده و هست. دوستان علاقه مند مي توانند به اين نوشته در مورد جانشيني پيامبر مراجعه كنند: http://doust114.persianblog.com/1384_11_doust114_archive.html#4595815
14 # ٍشئشد :
اقای نیکان اولا انگلستان بخاطر دو حزبی بودنش و دست بدست کردن دولتها توسط این دو حزب مسلما مطبوعات دو حزبی هم فراوان دارد ولی وقتی پای مصالح مملکتی انگلیس در میان باشد همه ازادی میشود بوق !!در جریان دستگیری این ملوانان چه انها که تعلق حزبی داشتند چه ایندیپند مستقلش همگی با هم ایران را مالاندند ....انتظار دارید در بین این جنگ گرگ و خرگوش مطبوعات ایرانی مخالف خوانی و پنبه زنی کنند !؟ لطف کنید کمی انصاف و مروت پیشه کنید اولا ایران یک مایکل و جرج و اسمیت انگلیسی مقیم ایران (سیتی زن ایرانی که لادممکن !!) ندارد که بزیان انگلیس در ایران قلم بزند اما تا دلت بخواهد قنبر و کامبیز و مهناز و علی و لا اقل پنجاه هزاری ایرانی سیتی زن انگلیس داریم که صد تایی از انها بر علیه ایران قلم میزنند خب انصافه این نا برابری و انتقاد شما !؟ اگر مرافه انگلیس با فرانسه بود که غم نبود هر دو برابرند اما انگلیس با ایران ؟؟ تا ایران ازاد کنه انگلیس سی تا روزنامه باسم طوس و عصر ازادگان و نشاط و ...وقتی هم میبندند همه نویسندگان بر میگردند لندن و پاریس و کانادا
واقعا حرفهاي حقي است. من خودم شيعه هستم ولي دو نفر از بهترين دوستانم سني هستند و رفت و آمد خانوادگي داريم. هميشه به عقايد هم احترام مي گذاريم و اگر صحبتي پيش بيايد من خلفاي آنها را با عنوان حضرت نام مي برم. متاسفم از اينكه بعضي شيعيان و سنيان تندروي مي كنند. واقعيت اين است كه در باره تاريخ 20 سال گذشته اختلاف نظر است پس در باره تاريخ 1400 سال گذشته نبايد با اطمينان خاطر صد در صد صحبت كرد.
16 # Mehrdad :
Hello Mr. A Please listen to this speech by Sean Pean to President Bush. http://podcast.medianext.com/stations/kcbs/media/mpeg/Sean_Penn_s_Letter_to_President_Bush-1174766920.mp3 Best Regards Mehrdad
17 # Mehrdad :
Hello Mr. Alper and other Iranian, Please listen to this speech by Sean Pean to President Bush. http://podcast.medianext.com/stations/kcbs/media/mpeg/Sean_Penn_s_Letter_to_President_Bush-1174766920.mp3 Best Regards Mehrdad
علي جان شك نكن پيشنهاد رهبر عزيزمون امسال به طرز فجيعي شكست مي خوره. چون اگه دنبال انسجام اسلامي هستند واقعيتش اينه از اونجا كه كشورهاي عربي سر لبنان و فلسطين و عراق با ايران مشكل دارند بايد(تاكيد مي كنم بايد) اونجاها كمي تغيير موضع و انعطاف بدند كه اين كار رو نمي كنند. اتحاد ملي هم كه عين روز روشنه آخر و عاقبتش. من كه به اين نتيجه رسيدم اتحاد ملي يعني اين كه همه خفه خون بگيرند. انسجام اسلامي هم يعني اين كه بقيه خودشون رو با ما هماهنگ كنند.
متاسفانه مطلبت را نتوانستم کامل بخوانم اما لطفا در نظر سنجی وبلاگم درباره ی آبگیری سیوند شرکت کن از دست من بیشتر از این بر نمی آمد شما هم اگر میتوانید یا در قالب نظر سنجی یا مطالبی که مینویسید کاری بکنید
سلام اگرچه اهل سنت هم داراي افراد جاهل فراوان دارند وليكن مسله مهمتر اين است كه در ايزان دين و سياست مثل بستني يخي دردهان هر كودك بي بضاعتي ديده مي شود و مباحث عميق و اساسي كه نياز به دانش و تحصيلات مرتبط دارد در دست ذهن عوام مي گرددو بر زبان جاري مي شود و اين هم از بركات دوستان روحاني است كه هر مسله اي را در منبر و مسجد نصفه نيمه براي هر كس و ناكس.علم و جاهل . خرد و كلان بيان مي كنند و در آخر هم گريزي به كربلا و.... دوست خوبم اگر اندكي به نحوه حكمراني كارگزاران نظام در مناطق سني نشين ايران از جمله كردستان و سيستان و بلوچستان داشته باشي حتما به اين نكته خواهي رسيد كه نوع حكمراني ديكته شده از مركز جاذبه ندارد و كلا دافعه است . حال قضاوت كن اگر شما يك مسلمان اهل سنت بودي از اين شيوه حكومت چه برداشتي مي كردي ؟ آيا با اين روش مي توان به صدور عقايد و نظرات نايل آمد ؟ مسئله اتحاد ملي و انسجام اسلامي اگر از ته دل و بعنوان يك راهبرد آرماني باشد مسئله اي بسيار مهم و هزينه برداري است و حكومت مي بليست براي اين راهبرد هزينه هاي مادي و معنوي فراواني پرداخت نمايد. به اميد ظهور منجي عالم بشريت
سلام اگرچه اهل سنت هم داراي افراد جاهل فراوان هستندوليكن مسله مهمتر اين است كه در ايزان دين و سياست مثل بستني يخي دردهان هر كودك بي بضاعتي ديده مي شود و مباحث عميق و اساسي كه نياز به دانش و تحصيلات مرتبط دارد در ذهن عوام مي گرددو بر زبان جاري مي شود و اين هم از بركات دوستان روحاني است كه هر مسله اي را در منبر و مسجد نصفه و نيمه براي هر كس و ناكس.عالم و جاهل . خرد و كلان بيان مي كنند و در آخر هم گريزي به كربلا و.... مخاطباني كه سردرگم هستند. دوست خوبم اگر اندكي به نحوه حكمراني كارگزاران نظام در مناطق سني نشين ايران از جمله كردستان و سيستان و بلوچستان داشته باشي حتما به اين نكته خواهي رسيد كه نوع حكمراني ديكته شده از مركز جاذبه ندارد و كلا دافعه است . حال قضاوت كن اگر شما يك مسلمان اهل سنت بودي از اين شيوه حكومت چه برداشتي مي كردي ؟ آيا با اين روش مي توان به صدور عقايد و نظرات نايل آمد ؟ مسئله اتحاد ملي و انسجام اسلامي اگر از ته دل و بعنوان يك راهبرد آرماني باشد مسئله اي بسيار مهم و هزينه بردار است و حكومت مي بايست براي اين راهبرد هزينه هاي مادي و معنوي فراواني پرداخت نمايد. به اميد ظهور منجي عالم بشريت
خسته نباشي ، حق باتوئه ، خوب گفتي و خوب نوشتي ولي جدن فكر مي كني اينا دنبال اتحاد اسلامين ؟ اتفاقن اينا از اتحاد مي ترسن !
خسته نباشي ، حق باتوئه ، خوب گفتي و خوب نوشتي ولي جدن فكر مي كني اينا دنبال اتحاد اسلامين ؟ اتفاقن اينا از اتحاد مي ترسن !
دعوت شدی به بازی برادر! تشریف بیاور، ملاحظه کن و حتما شرکت نما...
قلم ها را از غلاف برهانید
26 # هموطن :
مطلب بسیار خوبی را مطرح کردید. به قول مرحوم دکتر شریعتی تا وقتی تشیع صفوی به تشیع علوی و تسنن به تسنن محمدی تبدیل نشود این تفرقه ها همچنان وجود داردو همین طور که شما گفتید متاسفانه این اختلافات بیشتر از جانب شیعیان است تا اهل تسنن . موفق باشید.
27 # هموطن :
مطلب بسیار خوبی را مطرح کردید. به قول مرحوم دکتر شریعتی تا وقتی تشیع صفوی به تشیع علوی و تسنن به تسنن محمدی تبدیل نشود این تفرقه ها همچنان وجود داردو همین طور که شما گفتید متاسفانه این اختلافات بیشتر از جانب شیعیان است تا اهل تسنن . موفق باشید.
28 # یک هموطن :
مطلب بسیار خوبی را مطرح کردید. به قول مرحوم دکتر شریعتی تا وقتی تشیع صفوی به تشیع علوی و تسنن به تسنن محمدی تبدیل نشود این تفرقه ها همچنان وجود داردو همین طور که شما گفتید متاسفانه این اختلافات بیشتر از جانب شیعیان است تا اهل تسنن . موفق باشید.
آفرين برتو و قلمي كه داري. شايد باور نكني تمام اينها به ذهنم مي رسيد اما قدرت نوشتنش را نداشتم. پيروز باشي نازنين
آقا يه عنايتي به تازه واردها بفرما! الهي آمين...
بسم الله عرض سلام و ادب ... وبلاگ دانشجویی "هفت حرف" با مطلبی در خصوص معرفی وبلاگ به روز است و از روز شنبه نیز شروع به کار خواهد کرد ... "هفت حرف" متشکل از هفت موضوع متنوع اندیشه ، هنری ، اقتصادی ، سیاسی ، ادبی ، اجتماعی و حقوقی است که در هفت روز هفته به صورت هر روز یک موضوع به روز می شود و از ده نویسنده برای نگارش مطالب بهره می گیرد که این جدای از هیئت تحریریه آزاد آن است ... در ضمن "هفت حرف" بخش های دیگری از جمله سرمقاله ، هفت خبر (اخبار روز سایت های دیگر) و هفت لینک (بخش پیوندهای وبلاگ) دارد که مورد اخیر نیز به صورت موضوعی مجزا و معین شده است و در صورت تمایل شما به گذاشتن لینکتان در وبلاگ ، این امر قابل بررسی می باشد... "هفت حرف" از همین ابتدا تلاش دارد تا تمامی سعی خود را برای کسب نظر تمامی علاقه مندان انجام دهد و از همین رو خواهشمند است که شما "هفت حرف" را از نظرات خویش بی بهره نگذارید ... با تشکر ... هفت حرف
32 # خوانندهه :
دوست من کشتاره نه کشدار ! با سواد!
33 # آرش :
با سلام به همه دوستان ياداشتي بر مقاله اي از استاد ملكيان نوشته ام كه به اين پست الپر هم مربوط مي شود. دوستان علاقه مند مي توانند نگاهي بيندازند: لزوم بازنگری در دکترين «دين»
34 # آرش :
اين هم براي خبر خوش هسته اي در وبلاگ آقاي عبدي. جهنم و ضرر :) خوشبختانه بنظر میاد که به دنیای توهمات ابرمردهای ریغو تلنگری خورده و دارن کم کم (گوش شیطون کر) از فشار باد من آنم که رستم بود پهلوان در خودشان کم می کنند. و این انشاالله که اين در رده رژیم است! این که هر چند سال یک بار تو این مملکت یکی خودش را ابرمرد فرض می کند و فکر می کند همه بدبختی های این ملت به خاطر اینه که این آقا رئیس جمهور نبوده است، سبب بدبختی های مضاعف برای این ملت شده است. انباشت دانش و توسعه تکنولوژی فرآیندی است که با سیاست اقتصاد آموزش پژوهش فرهنگ... رابطه درونی تنگاتنگ دارد. حال به فرض زور زدی و با صرف غیر ضروری منابع در یک رشته مقداری جلو رفتی. اگر این در یک بستر طبیعی و هماهنگ با سایر موارد نباشد یه جای دیگه توش می مونی! کشوری که برای مثال قادر نیست هلیکوپتری که قرار است یک دوجین فرماندهان نظامی ارشدش قراره با آن پرواز کنند، تعمیر و نگهداری کند، خب آن هایی که اهل فن هستند به آسانی دستش را می خوانند. خیلی حرف هایی که این آقای رئیس جمهور از سر ذوق زدگی و بعضا هم صادقانه زده دلیل بر بیسوادی بنیادین این آقاست. بنیادین از این نظر که اگر اندک سوادی داشته باشی "روش" پرسش از دیگران را بلدی! مملکتی که به آسانی به نورچشمی هایش دکترا می دهد. سند چشم انداز بیست ساله اش را آقای محسن رضایی و حبیب الله عسگراولادی می نویسند. همه این آقایان به نوعی باورشان شده که یک دست غیبی با معجزه این بیسوادها را آقای عالم میکند. دست برداشتن از این توهم شرط اول هر گونه اصلاح است. باید خوشبین بود و آن ها تشویق کرد. شاید این مملکت بلازده بدون خونریزی در مسیر طبیعی رشد و ترقی قرار گیرد و از رنجهای جانکاه مردم اندکی کاسته شود؟؟
تحليل خوبي داشتي. مرسي
36 # علیرضا :
سلام من به نظرم می آید که آقای نیکان واقعا از عمق اختلافاتی که بین شیعه وسنی وجود داره و در روایات ما هم هست خبر ندارند و توصیه می کنم سری به الغدیر علامه امینی ، عبقات الانوار و یا اصول کافی قسمت ( کتاب الحجه ) و یا حتی خطبه غدیر پیامبر بزنند تا بفهمند اتفاقا اختلاف تشیع و تسنن چیز سطحی و بی ریشه ای نیست . اما هیچ کس شک ندارد که وحدت شیعه و سنی بسیار ضروری و لازم است در همان حالی که وحدت تشیع و تسنن محال است . این را هم اضافه کنم که عمدتا وحدت شیعه و سنی ریشه اش در منافع منطقه ای و یک وحدت سیاسی است تا اعتقادی و در واقع از مولفه های اعتقادی می توان به عنوان ابزاری در جهت ترویج آن هدف سیاسی استفاده کرد که تازه مطرح شدن آن هم تا کنون نتیجه عکس داده است









هاست و ثبت دومین